Leuk weekend! - Reisverslag uit l'Alfàs del Pi, Spanje van Echica Hagen - WaarBenJij.nu Leuk weekend! - Reisverslag uit l'Alfàs del Pi, Spanje van Echica Hagen - WaarBenJij.nu

Leuk weekend!

Blijf op de hoogte en volg Echica

12 Oktober 2015 | Spanje, l'Alfàs del Pi

Hola!

Ik heb weer een prima week achter de rug. Het weer was deze week nogal wisselvallig. Ik dacht altijd dat het weer in Nederland van dag tot dag veel kan verschillen. Nou hier in Spanje is het nog erger. Woensdag liep ik met 30* in mijn zomerjurkje en donderdag liep ik met 20* met mijn jas en paraplu door de regen. Echt raar.

Van de week heb ik ook de eerste stage-opdrachten uitgevoerd. Ik heb twee metingen gedaan. De manier van meten hier is heel anders. Ik oefen het nu gewoon de manier zoals het op school moet. In Nederland (zoals we het op school leren) is de sterkte zo positief mogelijk. Hier is het zo negatief mogelijk. Hier zijn ze er van overtuigd dat het belangrijk is dat het oog zich ook nog een beetje inspant. Zo heb ik van de week een mevrouw gemeten. Zij is 2 jaar geleden hier in Spanje in de winkel geweest voor een nieuwe bril. Sterkte rond de S+1.25. In augustus heeft ze in Nederland een nieuwe bril gekocht met een sterkte van S+2.25. Ik vind het nog steeds raar maar ze haalt met beide sterktes een visus van 1.25. Dus toen ik klaar was met mijn meting kwam ik uit op S+2.25. Maar omdat ze zelf dus nog wat kan accommoderen kiezen ze er hier voor om S+1.50 in de bril te zetten. (het was wel iets achteruit gegaan).

Vrijdag was het een feestdag, het was de Día de la Comunidad Valenciana. Op stage wenste ze me een fijne feestdag dus ik dacht dat er hier in het dorp wel wat bijzonders te doen zou zijn. Dat viel een beetje tegen. Vrijdagochtend heb ik met Palmira fronttennis gespeeld en daarna zijn we even naar de markt geweest. Maar die markt is er elke vrijdagochtend dus niets bijzonders..

Zaterdag moest er weer gewerkt worden dus ben ik weer naar stage geweest. Zaterdagavond is, zoals ik eigenlijk van Spanje had verwacht, mijn geduld op de proef gesteld. Ik zou rond 19:45 met 3 anderen naar Calpe gaan. Dat is een stad hier in de buurt. We zouden een soort stadswandeling maken en daarna ergens wat gaan eten. Nadat ze er om 20:15 nog niet waren ben ik maarr gaan appen. Over 20 minuten zouden ze er wel zijn, ik zat daar maar op mijn kamer te wachten.. Uiteindelijk werd dat een uur en zijn we om 21:15 eindelijk vertrokken. Toen we in Calpe aankwamen zijn we eerst wat gaan eten. Ze hadden bedacht om naar een Nederlands restaurant te gaan. Want ze vonden het wel leuk om dat eens te proberen. Maar helaas was het restaurant vol. We hadden trek en geen zin om te wachten dus zijn we naar de Italiaan gegaan. Daar heb ik een heerlijke pizza funghi gehad! Na het eten zijn we naar het strand gelopen en hebben ze me iets van de stad laten zien. Daarna is het meer een wandeling geworden om opzoek te gaan naar een leuke bar. Daar hebben we nog wat gedronken en toen zijn we weer naar huis gegaan.

Gisteren ben ik met Pepe en Palmira mee geweest naar familie. Dat was ongeveer anderhalf uur rijden. De familie woont net buiten een dorpje ergens in de bergen. Toen we aankwamen stond er al een grote paella pan boven het vuur. In deze regio van Spanje wordt paella vooral met vlees/kip gegeten. Nadat ik een rondleiding had gekregen door de tuin heb ik maar geprobeerd om mee te doen aan een soort traditie hier. Als je samen bent met familie wordt er een fles bier ( de flessen hier hebben een inhoud van een liter) boven je mond gehouden en wordt het er zo ingegoten. Haha na één slokje had ik er wel genoeg van en gingen we aan tafel. Als ‘voorgerecht’ stond er tapas op tafel. (worst, chips, olijven, boontjes en nootjes) Daarna kwam de pan met paella op tafel. Echt geweldig! Het eten was heerlijk en ik heb mijn buik dan ook goed vol gegeten. Na de paella werd er met zijn allen opgeruimd en kwam het fruit op tafel. Ik weet de naam niet meer maar ik heb twee soorten fruit geprobeerd waar ik nog niet eerder van had gehoord. Maar alle noten, olijven, groenten en fruit kwam van de bomen in hun eigen tuin. Nadat iedereen een paar stukken fruit had gegeten kwamen de koekjes, cakes, koffie en thee op tafel. (pff nog meer) Maar ook dat was veel te lekker om te laten staan. Daarna kwam de champagne op tafel. Na de champagne zijn we met zijn allen de tafel weer op gaan ruimen. Aan het eind van de dag mochten we nog naar de fruitbomen om fruit te plukken en mee te nemen. Tussen de fruitbomen liep een oude man met zijn kudde schapen. Heel apart maar wel leuk om meegemaakt te hebben!

Vandaag is het weer een feestdag. Vandaag is het Día de la Hispanidad. Een Spaanse nationale feestdag. Ik ga zo met een paar anderen een English breakfast eten in het dorpje Albir.

Saludos!


  • 19 Oktober 2015 - 09:31

    Ans:

    Hoi Echica,
    Bijzonder he, een paar duizend kilometer verder van Raalte zulke grote verschillen. In gebruiken maar ook in medische hulpmiddelen. Leuk om het van dichtbij mee te maken.
    Succes met het opdoen van nog meer ervaringen!
    groeten vanaf een zeer grijze, herfstachtige velduil

    ans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, l'Alfàs del Pi

Echica

Actief sinds 10 Sept. 2015
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 9330

Voorgaande reizen:

17 September 2015 - 31 December 2015

Stage lopen in l'Alfas del Pi.

Landen bezocht: